No12.blogg.se

Något som gör VAB-tilda glad...

Publicerad 2013-03-07 10:52:00 i Allmänt,

För några dagar sedan blev min dotter sugen på att ladda ner "sims" på vår padda. Spelet var gratis, och alltså helt i linje med det Karlssonska reglementet. Ta apparna som är gratis, släng dem om de visar sig vara kassa. Men även jag är ju medveten om att de här gratisspelen har en baktanke. De är lite jobbiga att spela om man inte gör diverse köp inuti appen. Dottern började bygga upp sin lilla Sims-värld. För er som inte vet vad detta är, så går spelet ut på att göra människor, fixa deras hus, skaffa husdjur, se till att alla är mätta, har duschat, blir kära, blir osams osv. Det visade sig dessutom att det fanns en funktion som hette "woho!" Mamman till den åttaåriga dottern trodde att "woho" innebar någon form av glädjeutrop. Mamman hade fel. "Woho" sker mellan två simsmänniskor, som sliter av sig kläderna och sedan blir blurrade/suddiga, i nån minut. När wohoandet är klart, klommer dock glädjeutropet...Nog om detta. För att komma någon vart i detta spel, behöver man dock sims-pengar. Dessa kan man såklart tjäna inuti spelet, men det tar enormt lång tid. Dottern och jag kom då på att hon ju alltid sparar sina pengar, och i princip aldrig handlar något till sig själv. Senast skulle hon tvunget ta av sina sparpengar för att själv finansiera lillebrors födelsedagspresent. Jag fick därför 109 kr av dottern och vi köpte sims-pengar, och kostnaden för det drogs på mitt visa-kort. Köpet krånglade lite och det stod error, men vi tryckte igen och köpet gick igenom.
 
Några dagar senare var jag inne på mitt konto och såg att "Itunes" dragit 218 kr och inte 109 kr. Va fasen, tänkte jag. Hade dottern fått dubbla sims-pengar hade jag kanske inte brytt mig, shit happends, men att slänga 109 spänn på luft var jag inte så sugen på...det är ju typ en packe blöjor för sonen att göra ner sig i.
Hur som haver. Jag sörfade in mig på Itunes och ägnade X antal minuter för att hitta rätt supportsida att framföra min lilla klagan på. Efter långt om länge hittade jag den. När jag sedan skulle fylla i mina uppgifter, så gick den logiska delen av min hjärna på rast, varpå jag fyllde i ett formulär på svenska fast alla frågor var på engelska. Kanske fick jag storhetsvansinne och fick för mig att svenska var ett världsspråk eller nåt. Jag skickade dock iväg min lilla klagan, dock med väldigt saklig och trevlig ton. Efter ca 20 min kom det ett svar från en Stephanie på Itunes, som vänligen meddelade att de inte hade kundtjänst på det språket jag skrivit utan hänvisade till ett av följande:
 
English
French
German
Italian
Japanese
Korean
Simplified Chinese
Spanish
Traditional Chinese
 
Tänkte först tagit google översätt och gett mig på traditional chinese..men nä. Började då mitt nya klagobrev med följande käcka rad: "Hello..let's try this in English then:-)" Jag knåpade ihop fortsättningen och skickade iväg. Min nya vän Stephanie svarade snabbt och skrev att det nog var error-grejen som ställt till det, förklarade hur jag skulle göra nästa gång det stod error och skrev sedan att mina 109 SEK skulle finnas på mitt konto om några dagar. Hon avslutade med have a great day och det var just vad jag hade resten av denna dag. Jag blev så glad över hur lätt och smidigt det kan gå, det var ju trots allt jag som klantade till det och tryckte en massa gånger. Jag fortsatte min städdag, men tänkte flera gånger på hur glad denna Stephanie gjort mig. Så jag satte mig igen vid datorn och svarade henne med att hon "made my day" och önskade henne en trevlig helg. 
Kort därefter plingade mobilen till..nytt mail:
 
Dear Matilda,

This is Stephanie again from iTunes Store Customer Support.
Thank you for your kind words. I'm so glad to hear that I was able to help.
Matilda, I wish you the best and hope that you continue to enjoy the iTunes Store.
Have a fantastic weekend.
Sincerely,Stephanie
 
(Kära Matilda. Detta är Stephanie igen från itunes kundtjänst. Tack för dina snälla ord. Jag är glad att höra att jag kunnat hjäpa dig. Matilda, jag önskar dig allt gott (?) och hoppas att du i fortsättningenkommer ha glädje av itunes support. Ha en fantastisk helg. Hälsningar Stephanie)
 

Om jag nu hade varit en stalker så hade jag ju svarat henne igen, men den logiska hjärnan var tillbaka från sin rast och sa att nu får det vara bra. Min städdag fortsatte och som sagt..tänk vad glad man kan bli.
 
Ringde till adressändring idag för jag har fått för mig att det inte riktigt står rätt till med vår adress efter allt flyttande hit och dit. Så här gick denna konversationen..typ:
 
-Adressändring, du talar med Mats.
-Hej jag heter Matilda Karlsson och jag har fått för mig att det inte stämmer riktigt med vår adress. Har du möjlighet att kolla vad jag senast skickade till er eller så?
-Nej, du får ringa skatteverket om det.
-Ok, då gör jag det.Tack ändå. Hejdå.
-Hejdå.
 
Hade detta varit my new friend Stephanie så hade det nog låtit ungefär så här (in swedish):
 
- Hej och hjärtligt välkommen till adressändring, du pratar med Stephanie, vad kan jag hjälpa dig med?
-Hej jag heter Matilda Karlsson och jag har fått för mig att det inte stämmer riktigt med vår adress. Har du möjlighet att kolla vad jag senast skickade till er eller så?
- Jag skulle gärna ha hjälpt dig om jag bara kunnat! Det är tyvärr så att det är skatteverket som har all den informationen. Visst är det typiskt, nu när du ringt till oss att jag inte kan hjälpa dig! Men tyvärr Matilda, du får helt enkelt ringa skatteverket.
-Ok, då gör jag det.Tack ändå. Hejdå.
 
- Tack själv Matilda! Jag önskar dig en riktigt trevlig helg och hoppas att jag kan hjälpa dig någon annan gång istället! Sincerely,Stephanie
 
;)
 
Matilda
 

Kommentarer

Postat av: Agge

Publicerad 2013-03-09 08:52:10

Var det hos någon av dessa du hade köplats "199" i telefonkö? Och tänk vad mycket ett trevligt bemötande betyder.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Slöinge

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela